Πώς είναι δυνατόν να διαχειριστείς την τραγωδία; Ρωτήσαμε την ειδικό

Σαν σήμερα μία εβδομάδα πριν η ζωή μας άλλαξε για πάντα. Ένα ήρεμο καλοκαιρινό απόγευμα στην Ανατολική Αττική μετατράπηκε μέσα σε λίγες ώρες στον μεγαλύτερο εφιάλτη που έχουμε ζήσει ποτέ ως έθνος. Τουλάχιστον 91 νεκροί και  25 αγνοούμενοι ο επίσημος απολογισμός της φονικής φωτιάς που ξεκλήρισε οικογένειες και γειτονιές ολόκληρες στο Μάτι, αριθμός απίστευτος, σχεδόν εξωπραγματικός. Ξεπερνώντας το ισχυρό σοκ η σκέψη μας πήγε σε όλους εκείνους που έμειναν πίσω να διαχειριστούν τον πόνο, την απώλεια, τον θρήνο, την καταστροφή, τις ερωτήσεις των παιδιών αλλά και την ιδέα ότι λίγα λεπτά αρκούν για να χάσουν τον κόσμο όπως τον ήξεραν.

Κι επειδή μόνοι μας είναι αδύνατο -και όχι σωστό- να απαντήσουμε σε τέτοια ερωτήματα, απευθυνθήκαμε στην συμβουλευτική ψυχοθεραπεύτρια Αγγελική Κοσκερίδου, η οποία βρίσκεται από την πρώτη στιγμή στο πλευρό των ανθρώπων που επλήγησαν και βοηθάει αφιλοκερδώς προσφέροντας ψυχολογική υποστήριξη (μια ανάγκη που θα μεγαλώνει και θα γιγαντώνεται όσο περνούν οι μέρες).

Αυτή είναι η απάντησή της (αξίζει να την διαβάσεις και να την μοιραστείς με όσους πιστεύεις ότι χρειάζεται): 

Αυτές τις ημέρες η χώρα βίωσε μια από τις πιο τραγικές πυρκαγιές – καταστροφές της ιστορίας. Σίγουρα αυτό που συμβαίνει δύσκολα περιγράφεται και κατανοείται αλλά να μη ξεχνάμε το πιο σημαντικό, ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί.

Στόχος αυτού του άρθρου είναι να αναφερθούν βασικές τεχνικές που μπορούμε όλοι να χρησιμοποιήσουμε ώστε να αποφύγουμε ή να μειώσουμε τα επίπεδα άγχους, στρες, μετατραυματικού στρες και άλλων συμπτωμάτων που μπορεί να αρχίσουν να εμφανίζονται σταδιακά στο πληθυσμό. Οι ειδικοί και όσοι έχουν παιδιά ας προσπαθήσουν να μείνουν ψύχραιμοι ώστε να διαχειριστούν τη κατάσταση αποτελεσματικότερα.

1. Να χρησιμοποιείται συχνά τις τεχνικές διαχείρισης άγχους και χαλάρωσης (μπορούμε να σας παρέχουμε ψυχοεκπαιδευση άμεσα). Απλές και γρήγορες τεχνικές είναι η ήπια άσκηση, ο διαλογισμός και οι αναπνοές.

2. Επιτρέψτε στον εαυτό σας να βιώσετε να συναισθήματα θυμός, λύπη, κλάμα και οποίο άλλο αρνητικό συναίσθημα αφήστε το να εκδηλωθεί. Το βίωμα θεραπεύει και απελευθερώνει.

3. Επιτρέψτε στον εαυτό σας να αισθανθεί καλά. Υπάρχουν περίοδοι χαράς ακόμα και όταν βιώνουμε απώλεια, μη μπλοκάρετε τα συναισθήματα σας. Έχετε κάθε δικαίωμα..

4. Αποφεύγετε την απομόνωση, δοκιμάστε να συναναστραφείτε με κόσμο το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα της μέρας.

5. Μειώστε τις προσδοκίες σας για το τι «πρέπει να κάνετε» δώστε χρόνο στον εαυτό σας για την αποκατάσταση.

6. Πάρτε μικρές αποφάσεις καθημερινά, βάλτε το πήχη χαμηλά ώστε να βιώνετε σε μικρότερο βαθμό την απογοήτευση. Μικρά βήματα..

7. Όταν έχετε δυνατότητα κοιμηθείτε όσο καλύτερα μπορείτε, ξεκουραστείτε και προσπαθήστε να διατηρήσετε ένα Σταθερο ύπνο όσο είναι εφικτό.

8. Να τρώτε όσο καλύτερα έχετε τη δυνατότητα.

9. Αποφεύγετε τη χρήση αλκοόλ ή φαρμάκων που δεν σας χρειάζονται. Χρήζει προσοχής η χρήση ουσιών. Αποφύγετε το.

10. Εκμεταλλευτείτε τη κοινωνική υποστήριξη, λάβετε μέρος, μοιραστείτε το βίωμα σας.

11. Επικεντρωθείτε σε αυτά που είστε ευγνώμων αντί για αυτά που έχετε χάσει. Βιώστε την ευγνωμοσύνη.

Όσον αφορά τα παιδιά:

12. Απαντήστε στα ερωτήματα των παιδιών με ειλικρίνεια αλλά, επικεντρωθείτε μόνο στα βασικά.

13. Τα παιδιά χρειάζεται να διατηρήσουν τη ρουτίνα τους για να νιώσουν ασφάλεια προσπαθήστε να τη παρέχεται όσο το δυνατόν περισσότερο

14. Προστατεύστε τα παιδιά από τις άσχημες σκηνές και τις αντίστοιχες περιγραφές. Μη μιλάτε μπροστά τους συνέχεια για το γεγονός.

15. Προσπαθείτε να αξιολογήσετε τα συναισθήματα των παιδιών και μείνετε δίπλα τους. Μπορεί να αισθάνονται μπερδεμένα, τρομαγμένα, φόβο, ανασφάλεια ή θυμό.

16. Μην υπόσχεστε κάτι που δεν έχετε τη δυνατότητα να τηρήσετε πχ αυτό δε θα σου ξανά συμβεί ποτέ!

17. Παρέχετε τη δυνατότητα στα παιδιά να παίξουν και να ζωγραφίσουν.

18. Τα παιδιά είναι σημαντικό να αποφεύγουν την έκθεση στα ΜΜΕ.

Το ιδανικότερο φυσικά είναι να αρχίσουμε όλοι να βοηθάμε στην αποκατάσταση αυτού του περιστατικού με απλές κινήσεις. Σταματήστε την προώθηση τραγικών εικόνων μέσα από τα ΜΜΕ και προσπαθήστε να επαναφέρετε τη δημοσίευση θετικών εικόνων. Η υποστήριξη και η συμπαραστάση μπορεί να έρθει μέσα από τη βελτίωση της ποιότητας ζωής αυτών των ανθρώπων με όποιο τρόπο μπορεί ο καθένας. Με την επανάληψη και συνεχή παρουσίαση των τραγικών σκηνών δε βοηθάμε αλλά επιδεινώνουμε το πρόβλημα.

Στη διάθεση σας για ψυχοεκπαίδευση και ψυχολογική υποστήριξη αφιλοκερδώς.

Αγγελική Κοσκερίδου
(BSc, MSc c. N.D., Prof.)
Διδάκτωρ Φυσικοπαθητικής – Συμβουλευτική Ψυχοθεραπεύτρια – Ολιστική θεραπεύτρια

Ενημερώσου και ενημέρωσε

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close