Μανίνα Ζουμπουλάκη: Πώς γράφονται τα βιβλία μου (κάν’το εικόνα)

Πώς γράφονται τα βιβλία

Τα δικά μου τουλάχιστον – κάθε συγγραφέας έχει τα χούγια του…

Το τελευταίο βιβλίο μου είναι το «Σχεδόν Ημερολόγιο μιας 82χρονης» («σχεδόν» επειδή είναι μυθιστόρημα με μορφή ημερολογίου). Στο μεταξύ έχω τελειώσει κι άλλο ένα μυθιστόρημα, το τρίτο από την Τριλογία της Δώρας ή της Αθήνας: ένα αστυνομικό με ηρωίδα την ευκαιριακή ξεναγό Δώρα, που έχει το χάρισμα να «βλέπει» μέσα στις σκέψεις των ανθρώπων γύρω της.

Από την Μανίνα Ζουμπουλάκη

Δεν ξέρω πώς μου ήρθε η τριλογία, ίσως επειδή στεναχωριέμαι όταν αφήνω μια ηρωίδα με το τέλος ενός βιβλίου, και η Δώρα μου άρεσε πολύ, δεν ήθελα να ξεμπερδέψω μαζί της έτσι βιαστικά…

Οπότε σκέφτηκα να της γράψω τρία βιβλία, με τους ίδιους ήρωες που εξελίσσονται: αυτό είναι το είδος των αστυνομικών μυθιστορημάτων που διαβάζω με μανία, γιατί αγαπάω τις ηρωίδες και θέλω να μάθω τι κάνουν στη ζωή τους.

Το μπέρδεψα λίγο, αλλά θα το ξεμπερδέψω, σας ορκίζομαι.

Άκουσε με
Συγγραφέας: Ζουμπουλάκη Μανίνα
Εκδότης: Εκδόσεις Παπαδόπουλος
Τιμή: 14,38 ευρώ
Αριθμός Σελίδων: 320

Η Δώρα πρωταγωνιστεί στο «Κάτι μου κρύβεις», στο «Άκουσέ με» και σε ένα ακόμα βιβλίο που δεν έχει κυκλοφορήσει, έχει προσωρινό τίτλο «Μη φοβάσαι», και εκτυλίσσεται στην διάρκεια του καλοκαιριού στην σύγχρονη Αθήνα.

Μπορεί να αλλάξω τον τίτλο, δεν είμαι ευχαριστημένη με τους προσωρινούς τίτλους μέχρι να το πάρω απόφαση ότι γίνονται μόνιμοι, για κανένα χρόνο από την ώρα που ξεκινάω να γράφω το κάθε βιβλίο.

Μην ακούτε όσους λένε ότι, και καλά, γράφουνε ένα βιβλίο το μήνα

Χρειάζεσαι πάνω από χρόνο για να γράψεις ένα καλό, διαβαστερό, πυκνό και ενδιαφέρον βιβλίο, με ζωηρούς ήρωες και ηρωίδες, με εσωτερικότητα αλλά και με δράση.

 

Κάτι μου κρύβεις
Συγγραφέας: Ζουμπουλάκη Μανίνα
Εκδότης: Εκδόσεις Παπαδόπουλος
Τιμή: 13,50 ευρώ
Αριθμός Σελίδων: 252

Τα πρόσωπα πρέπει να ξεφοντάρουν από το χαρτί, να χοροπηδάνε και να μεγαλώνουν μπροστά στα μάτια του αναγνώστη, αλλιώς δεν είναι πρόσωπα, είναι καρικατούρες, και καμιά καρικατούρα δεν κρατάει την προσοχή μας για πολλή ώρα, ούτε καν για λίγη ώρα.

Είχα τελειώσει λοιπόν το «Μη φοβάσαι», η Δώρα είχε τις περιπέτειές της στους αρχαιολογικούς χώρους της Αττικής, είχε γλυτώσει παρά τρίχα το μοιραίο, είχε περιπλανηθεί, ερωτευθεί, συγκρουστεί και ξανα-αγαπηθεί με τα (μεγάλα) παιδιά της.

Κάπως σαν να είχα πάρει απόφαση ότι αυτό θα είναι το τελευταίο βιβλίο της τριλογίας, δεν θα γίνει τετραλογία ή τίποτε παραπάνω, αν και, μεγάλη μπουκιά φάε, μεγάλη κουβέντα μη λες… και… με απασχολούσε πολύ η Τρίτη Ηλικία.

Με απασχολεί ακόμα, οι γονείς μας και οι θείες μας και πολλά αγαπημένα πρόσωπα στην οικογένειά μας είναι μεγάλης ηλικίας, η παρέα μου μπαίνει στα 60 κι εγώ μαζί της, έχω φίλες άνω των 70, τα «γεράματα» με την κλασσική έννοια ή με όποια έννοια, είναι κοντά… και ο θάνατος, δυστυχώς, το χειρότερο απ’ όλα, ο θάνατος πλησιάζει με βήμα ταχύ.

Είναι πάντα κοντά μας βέβαια, ανασαίνει στο σβέρκο μας, απλώς από κάποια ηλικία και μετά, δεν μπορούμε να τον αγνοήσουμε. ..

Πωωω, ακούγεται δυσοίωνο όλο αυτό, και δεν είναι, και πάλι το ορκίζομαι: το «Σχεδόν Ημερολόγιο μιας 82χρονης» είναι το ανάποδο του δυσοίωνου, είναι αισιόδοξο και ανεβαστικό, ρεαλιστικό (γιατί δεν περνάει στο ντούκου τα προβλήματα της Τρίτης Ηλικίας) αλλά και… μυθιστορηματικό.

 

Το [σχεδόν] ημερολόγιο μιας 82χρονης
Συγγραφέας: Ζουμπουλάκη Μανίνα
Εκδότης: Εκδόσεις Παπαδόπουλος
Τιμή: 13,49 ευρώ
Αριθμός Σελίδων: 304

Στόχος του είναι να ταξιδέψει την αναγνώστρια, να μην την αφήσει να το αφήσει από τα χέρια της, να ερωτευθεί την Μελίνα την ηρωίδα του «Ημερολογίου», κι ας είναι μεγαλούτσικη στα χρόνια.

Να αποδείξει ότι μια γυναίκα 82 χρονών είναι ερωτεύσιμη, και γοητευτική με τον τρόπο της.

Η Μελίνα λοιπόν… έχει έναν πολύ φτωχό κολλητό με χασισιές στο μπαλκόνι του, κι όταν ο κολλητός σπάει τη λεκάνη του, αναλαμβάνει η ίδια να πουλήσει το χασίσι.

Μπαίνει σε περιπέτειες, όπως έμπαινε στα νιάτα της σε περιπέτειες, τολμάει να πιάσει κουβέντα με έναν παππού και με έναν εγγονό, να ανοίξει παρτίδες με τη ζωή εκεί ακριβώς που θα περίμενε κανένας άσχετος ότι θα παραιτηθεί, θα κόψει τις πολλές παρτίδες και θα κλειστεί στο καβούκι της.

Σε κάποια Ελληνική πόλη, μου είπαν ότι δεν θέλουν να παρουσιάσουν το βιβλίο επειδή η ηρωίδα πουλάει χασίς.

Μου φάνηκε παράξενο – η Μελίνα κάνει τα πάντα, το χασίς είναι ένα τίποτα μπροστά στις περιπέτειές της, και σιγά το πράγμα, δεν εμπορεύεται Καλάσνικωφ. Ο κολλητός της, 87 χρονών, χωρίς σύνταξη και άλλα έσοδα, ζει από τις (μετριοπαθείς) πωλήσεις του μίνι φυτωρίου του.

Το «Ημερολόγιο» είναι μυθιστόρημα, όχι πραγματεία

Και οι καταστάσεις που ζει η Μελίνα έχουνε πλάκα, ακόμα κι όσες είναι ζόρικες – ίσως επειδή η ίδια έχει τρελό χιούμορ, και δεν παίρνει τίποτε στα σοβαρά… σε αντίθεση με την κάποια Ελληνική πόλη, που ελπίζω να είναι η μόνη με αυτό το σετ σοβαροφάνειας, σόρι, προβλημάτων.

Έχω μια φίλη 83 χρονών, πρώην (και πάντα) δημοσιογράφο, που μιλάει και ίσως σκέφτεται σαν την Μελίνα – σαν να είναι 33, 43, 53 χρονών και όχι 83.

Η γλώσσα είναι κοινή πια, ανάμεσα στην 40άρα και την 60άρα ή την 80άρα. Δεν υπάρχει χάσμα εννοιών, η Μελίνα έχει φέησμπουκ, διαβάζει ειδήσεις σε αγαπημένα της σάιτ, επικοινωνεί με την 15χρονη εγγονή της.

Κάποιος μου είπε ότι είναι μια προβολή, της παρέας μας μετά Χ χρόνια, ότι είναι ευσεβείς πόθοι (=μακάρι να γίνουμε έτσι!) και μπορεί να ισχύει. Τώρα έχω πάθει με τη Μελίνα το ίδιο που είχα πάθει με την Δώρα, δεν θέλω να την αφήσω, να την ξεχάσω, να ασχοληθώ με άλλη ηρωίδα.

Πώς γράφω ένα βιβλίο:

Μου έρχεται μια γυναίκα στο μυαλό, καλύτερη, πιο έξυπνη, πιο αποτελεσματική από εμένα, εννοείται. Και πιο περιπετειώδης, και δεν μπορώ να την αφήσω, να την ξεχάσω, να ασχοληθώ με κάτι άλλο…

Γράφω μια σελίδα στην αρχή, ανάμεσα σε κατσαρόλια και πλυμένα ρούχα και σουπερμάρκετ, χωρίς να το καταλάβω γράφω δέκα σελίδες, άρα, για δες, ένα κεφάλαιο, και μετά ΒΛΕΠΩ το σπίτι της, τη ζωή της όλη, βγαίνουν οι πλάγιοι ήρωες και ηρωίδες, όσοι την πλαισιώνουν, και είναι τόσο ανάγλυφα όλα αυτά, που ΠΡΕΠΕΙ να τα γράψω οπωσδήποτε.

Κι όσο τα γράφω, δεν σκέφτομαι ούτε τον θάνατο ούτε τίποτε, μα τίποτε το δυσάρεστο…

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close