10 + 10 ταινίες που άλλαξαν τη μόδα

Η μόδα είναι μια μορφή Τέχνης και, κάποιες φορές, η Τέχνη είναι άρρηκτα δεμένη μαζί της. Όπως, για παράδειγμα, η Έβδομη, που εκτός από τα εξαίρετα δείγματά της στο σελιλόιντ, μας έδωσε συχνά μέσα στις δεκαετίες μαθήματα κομψότητας, που άντεξαν στο χρόνο και έγραψαν τη δική τους ιστορία στη μόδα.

  1. «Πρόγευμα στο Τίφανις»

    (Breakfast at Tiffany’s, 1961)

Απλά μαθήματα κομψότητας θα μπορούσε να είναι ο εναλλακτικός τίτλος αυτού του λατρεμένου φιλμ, όπου η ιέρεια του στιλ Audrey Hepburn βρίσκεται στην καλύτερή της στιγμή.

Τα οversized γυαλιά ηλίου, τα στενά παντελόνια στο ύψος του αστράγαλου, τα μάλλινα παλτό, τα υπέροχα καπέλα, τα περίτεχνα διαδήματα, ακόμα και η μάσκα του ύπνου (!), είναι μερικά μόνο από τα highlights που καθόρισαν το αξεπέραστο στιλ της πρωταγωνίστριας.

(Τώρα που μπήκες σε ατμόσφαιρα σκοτεινής αίθουσας δες τις φετινές υποψηφιότητες των Oscar και κάνε τα προγνωστικά σου. Πάτησε αυτό το link)

Ανάμεσά τους, περίοπτη θέση κατέχει το μικρό μαύρο φόρεμα (LBD) που σχεδίασε ο Hubert de Givenchy και θεωρείται το πλέον εμβληματικό στοιχείο ένδυσης του 20ου αιώνα.

 

  1. «Μπόνυ και Κλάιντ»

    (Bonnie and Clyde, 1967)

Η συγκλονιστική –βασισμένη σε αληθινή ιστορία– υπόθεση της ταινίας εκτυλίσσεται την εποχή της «Μεγάλης Ύφεσης» (στη δεκαετία του ’30), γεγονός που επιβεβαιώνει ότι η μόδα δεν είναι θέμα χρημάτων. Εδώ η Faye Dunaway ως Bonnie Parker, κατάφερε με ένα μπερέ, ένα φουλάρι και μια απλή pencil φούστα να γίνει fashion icon, καθιερώνοντας ένα σέξι και διαχρονικό στιλ που ακόμα και στις μέρες μας εμπνέει δεκάδες θεματικές φωτογραφίσεις μόδας. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, το γεγονός ότι πρόκειται για την αγαπημένη ταινία της Kate Moss, αλλά και των αδελφών Mulleavy που εκπροσωπούν το label Rodarte.

 

  1. «Ένας άντρας μόνος»

    (A Single Man, 2009)

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Tom Ford δεν είναι μια ταινία για τη μόδα κι όμως, η μόδα είναι  η κρυφή “πρωταγωνίστρια” που αναδύεται μέσα από κάθε πλάνο –φροντισμένο ως την τελευταία του λεπτομέρεια.

Ο δημιουργός απευθύνθηκε στη διάσημη χολιγουντιανή στυλίστρια Arianne Phillips για την ενδυματολογική επιμέλεια του φιλμ, η οποία έχει επίσης σχεδιάσει κινηματογραφικά κοστούμια για τη Madonna και την Cameron Diaz. Εδώ, την παράσταση κλέβει ενδυματολογικά –και όχι μόνον– η Julianne Moore φορώντας ένα υπέροχο ασπρόμαυρο φόρεμα.

 

  1. «Love Story»

    (1970)

Σε αυτό το… χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου υπήρξε κάτι που έμεινε αθάνατο κι αυτό δεν ήταν άλλο από το κολεγιακό look της πρωταγωνίστριας Ali McGraw, με αποκορύφωμα το χαρακτηριστικό πλεκτό σκουφάκι της.

Όλα τα άλλα –τα υπέροχα πανωφόρια, τα shirtdresses, τα φαρδιά ζιβάγκο, οι μίνι φούστες, τα καλσόν, τα τεράστια κασκόλ– ήταν μέρος του διαχρονικού styling, εκτός από το σκουφάκι που έγραψε τη δική του ιστορία στη μόδα. Αυτό ειδικά δεν ανήκε στην ηρωίδα Jennifer Cavalleri, αφού ήταν «δανεικό» από την προσωπική γκαρνταρόμπα της Ali McGraw και έγινε ανάρπαστο στα μαγαζιά μετά την προβολή της ταινίας.

 

  1. «Σιωπηλός Μάρτυς»

    (Rear Window, 1954)

Αν και η πρωταγωνίστρια αλλάζει μόλις πέντε outfits σε αυτή την εμβληματική ταινία του μετρ Alfred Hitchcock, οι συνδυασμοί της ενδυματολόγου Edith Head της χάρισαν μια υποψηφιότητα για το Όσκαρ κοστουμιών. Η ίδια η Grace Kelly που τα φόρεσε, επικύρωσε ότι δικαίως κατείχε τον τίτλο της επιτομής της κομψότητας –για τη δεκαετία του ’50, αλλά και για πάντα! Οι πέρλες στο λαιμό, τα μακριά γάντια, οι φούστες κάτω από το γόνατο και οι εφαρμοστές μπλούζες που συνέθεσαν το αριστοκρατικό της look στην ταινία, παραμένουν μέχρι σήμερα διαχρονικά κομψές και είναι οι λεπτομέρειες που –εξακολουθούν να– κάνουν τη διαφορά.

Μια ακόμη λεπτομέρεια, είναι ότι η Lisa Fremont, η ηρωίδα του φιλμ, δεν φοράει «ποτέ το ίδιο φόρεμα δεύτερη φορά»!

 

  1. «Νευρικός εραστής»

    (Annie Hall, 1977)

Η ταινία που καθιέρωσε το ανδρόγυνο look και αυτό αποτελεί προσωπικό επίτευγμα της Diane Keaton, αφού τα περισσότερα από τα ρούχα με τα οποία εμφανίζεται εδώ, προέρχονταν από τη δική της γκαρνταρόμπα.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι η ενδυματολόγος της ταινίας είχε σοβαρές αντιρρήσεις για το ντύσιμο της πρωταγωνίστριας και παραπονέθηκε, μάλιστα, γι’ αυτό στον Woody Allen (σκηνοθέτη και συμπρωταγωνιστή της), ο οποίος, ευτυχώς, της είπε να την αφήσει να κάνει ό,τι θέλει.

 

  1. «Το μωρό της Ρόζμαρι»

    (Rosemary’s Baby, 1968)

Φορέματα σε γραμμή άλφα, χαρακτηριστικά γιακαδάκια και ένα αγορίστικο κούρεμα είναι τα χαρακτηριστικά του ultra ‘60s look που υιοθέτησε η Mia Farrow σε αυτή την ταινία-σταθμό, αλλά και στη ζωή της εκείνη την εποχή. Το styling στην ταινία δεν ήταν τυχαίο καθώς αντιπροσώπευε την επανάσταση της ηρωίδας, ενώ για το κούρεμα, παρ’ όλο που έχει πιστωθεί στον διάσημο Vidal Sassoon, η ίδια η ηθοποιός φέρεται να αποκάλυψε πρόσφατα ότι το είχε κάνει μόνη της με ψαλιδάκι των νυχιών…!

 

  1. «Blow Up»

    (1966)

Η pop κουλτούρα της δεκαετίας του ’60 στην αρτιότερη κινηματογραφική της αποτύπωση μέσα από αυτό του αριστούργημα του Michelangelo Antonioni –το πρώτο του αγγλόφωνο φιλμ– όπου τη Vanessa Redgrave πλαισιώνουν τα supermodels της εποχής Verushka και Jane Birkin.

 

  1. «Flashdance»

    (1983)

Ο ξεχειλωμένος ώμος από το γκρι βαμβακερό πουλόβερ της πρωταγωνίστριας Jennifer Beals -και όχι τα lycra κολάν- ήταν το στοιχείο εκείνο που έγινε τρελή μόδα και ενδέχεται να ήταν εμπνευσμένο από τη σχεδιάστρια Norma Kamali, η οποία είχε κυκλοφορήσει μια συλλογή με jersey fleece το 1980 και ήταν η πρώτη φορά που ένα τέτοιο ύφασμα πήρε… προαγωγή από το γυμναστήριο στην πασαρέλα. Εκείνη την εποχή ήταν πολύ διαδεδομένο, ειδικά ανάμεσα στις teenagers, να κόβουν με ψαλίδι τα τελειώματα από τα βαμβακερά οversized κολεγιακά τους μπλουζάκια, για να πετύχουν το look της Beals. Μεταξύ μας, εγώ το κάνω ακόμα και σήμερα…!

 

  1. «Grease»

    (1978)

Η Olivia Newton John έγραψε ιστορία με ένα από τα πιο δυνατά fashion statements στον κινηματογράφο, όταν από καλό κορίτσι –ονόματι Sandy –μεταμορφώθηκε, προς το τέλος της ταινίας, σε μια εντυπωσιακά σέξι γυναίκα με κατακόκκινα mules και ένα θεόστενο μαύρο γυαλιστερό κολάν, σκέτη κόλαση!

 

  1. «Με κομμένη την ανάσα»

    (À bout de souffle aka Breathless, 1960)

Mαρινιέρες, μπαλαρίνες και κοντό αγορίστικο μαλλί ήταν τα σήματα κατατεθέντα που διαμόρφωσαν το στιλ της Jean Seberg, σε αυτή την πλέον χαρακτηριστική ταινία του γαλλικού Νέου Κύματος. Αξίζει να σημειωθεί, ότι, ελλείψει ενδυματολόγου, ο σκηνοθέτης  Jean-Luc Godard ενθάρρυνε τους ηθοποιούς τους να φορούν τα δικά τους ρούχα και να κάνουν τις επιλογές τους ανάλογα με τους χαρακτήρες που υποδύονταν.

Το αυθόρμητο styling που έκανε τελικά μόνη της η Jean Seberg αποδείχθηκε αρκούντως εμπνευσμένο και το στιλ της αντιγράφηκε ουκ ολίγες φορές μεταγενέστερα.

 

  1. «Barbarella»

    (1968)

Φουτουριστικά, ευφάνταστα αλλά και kitsch για ορισμένους, τα κοστούμια που φόρεσε η Jane Fonda σε αυτή την ταινία επιστημονικής φαντασίας έμειναν, αν μη τι άλλο, αξέχαστα!

Το σχεδιασμό τους υπέγραψε ο Paco Rabanne, αν και στην πραγματικότητα τα περισσότερα από αυτά ήταν δημιουργίες του Jacques Fonteray, εμπνευσμένες από τον δημιουργό του ομώνυμου κόμικ Jean-Claude Forest.

 

  1. «Ψάχνοντας Απεγνωσμένα την Σούζαν»

    (Desperately Seeking Susan, 1985)

Η αποθέωση των ‘80s μέσα από το μοναδικό προσωπικό στιλ της Madonna που δημιούργησε τη δική της σχολή. Στην πρώτη της κινηματογραφική εμφάνιση μπορεί να μην τα κατάφερε και τόσο καλά ως ηθοποιός, αλλά έγινε σχεδόν αστραπιαία fashion icon της εποχής και έδειξε από την αρχή τα potentials της θεαματικής της εξέλιξης.

Για την ιστορία, να πούμε ότι το μαγαζί που επισκέπτεται στην ταινία μαζί με τη συμπρωταγωνίστριά της Rosanna Arquette, είναι υπαρκτό, ονομάζεται “Love Saves the Day” και βρίσκεται στο Greenwich Village της Νέας Υόρκης.

 

  1. «Η Ωραία της Ημέρας»

    (Belle De Jour, 1967)

Καμιά δε φόρεσε τα εσώρουχά της με περισσότερη θηλυκότητα από την Catherine Deneuve στην «Ωραία της Ημέρας», όπου από σεξουαλικά καταπιεσμένη νοικοκυρά μεταμορφώθηκε σε πόρνη για την προσωπική της ευχαρίστηση!

Στις σκηνές, ωστόσο, όπου εμφανίζεται ντυμένη, κυριαρχούν οι pencil φούστες, οι μεταξωτές μπλούζες και οι γόβες στιλέτο που φέρουν την υπογραφή του Yves Saint Laurent. Η συνεργασία τους στην ταινία σηματοδότησε το ξεκίνημα μιας μακρόχρονης φιλίας ανάμεσά τους, αφού έκτοτε η Deneuve επέμεινε να τη ντύνει μόνο ο YSL, τόσο στον κινηματογράφο, όσο και στη ζωή.

 

  1. «Επτά χρόνια φαγούρας»

    (The Seven Year Itch, 1955)

Δε θα μάθουμε ποτέ αν ήταν το κάτασπρο εξώπλατο φουστάνι καθεαυτό ή ο αεραγωγός κάτω από τα πόδια της Marilyn Monroe που δεν απογείωσε μόνο το στρίφωμα, αλλά και την ίδια, με ένα ενσταντανέ το οποίο παραμένει ακόμη και σήμερα ανεξίτηλο στη μνήμη μας.

Η θρυλική σκηνή γυρίστηκε αρχικά στη Lexington Avenue του Manhattan, αλλά καθώς οι περαστικοί σφύριζαν και χειροκροτούσαν, η Marilyn Monroe έχασε τα λόγια της και το γύρισμα δεν ολοκληρώθηκε. Η ίδια σκηνή επαναλήφθηκε αργότερα στο στούντιο ενώ το θρυλικό φόρεμα πουλήθηκε πρόσφατα σε δημοπρασία έναντι 4,6 εκατομμυρίων δολαρίων.

 

  1. «Τζίλντα»

    (Gilda, 1946)

Το πιο αισθησιακό στριπτίζ στην ιστορία του κινηματογράφου το έκανε η Rita Hayworth και μας έδειξε πώς πρέπει να χρησιμοποιούμε τα… γάντια μας!

Φυσικά, δεν φορούσε μόνο γάντια στην επίμαχη σκηνή της… ελληνοποιημένης «Τζίλντα» -αφού κανονικά προφέρεται «Γκίλντα»- αλλά και ένα υπέροχο μακρύ φόρεμα που της το σχεδίασε ο Αμερικανός Jean Louis, με τον οποίο συνεργάστηκαν σε συνολικά εννέα ταινίες. Σε αυτόν όφειλε το glamorous image της με το οποίο καθιερώθηκε ως femme fatale.

 

  1. «Τζέιμς Μποντ, πράκτωρ 007 εναντίον δρος Νο»

    (Dr No, 1962)

To πιο διάσημο μπικίνι στην ιστορία του κινηματογράφου το φόρεσε πρώτη η Ursula Andress ως Bond girl ξεπροβάλλοντας σε μια σκηνή του «Dr No» από μια εξωτική παραλία της Καραϊβικής, ζωσμένη με ένα μαχαίρι.

Το λευκό μπικίνι της Andress πουλήθηκε το 2001 σε μια δημοπρασία έναντι 35.000 λιρών Αγγλίας. Ένα χρόνο αργότερα, ένα παρόμοιο μπικίνι, αυτή τη φορά σε πορτοκαλί χρώμα φόρεσε η Halle Berry σε μια σκηνή του «Πέθανε μια άλλη μέρα» (Die Another Day, 2002) όπου υποδύθηκε και αυτή ένα από τα κορίτσια του θρυλικού πράκτορα.

 

  1. «Το Κουρδιστό Πορτοκάλι»

    (A Clockwork Orange, 1971)

Εξτρεμιστική στην εποχή της και ιστορική στις μέρες μας αυτή η ιδιόρρυθμη ταινία του κορυφαίου Stanley Kubrick υπήρξε μια από τις βασικές επιρροές του Jean Paul Gaultier, γι’ αυτό και κατέχει επάξια μια θέση στη λίστα μας.

 

  1. «Κοινωνικά σκάνδαλα»

    (The Philadelphia Story, 1940)

Πολλά από τα ρούχα που φοράει η Katharine Hepburn στα «Κοινωνικά σκάνδαλα» -ειδικά το πουκάμισο, τα παντελόνια και τα σανδάλια- φοριούνται άνετα σήμερα χωρίς να δείχνουν τα… 77 τους χρόνια!

Αλλά ούτε και τα βραδινά της (δια χειρός Adrian) υπολείπονται. Η ίδια πάντως είχε αποδώσει τη διαχρονικότητα του στιλ της στη συγκεκριμένη ταινία στο «καλό timing», όπως είχε αναφέρει χαρακτηριστικά.

 

  1. «Ο κανόνας του παιχνιδιού»

    (La règle du Jeu aka The Rules of the Game, 1939)

Η κορωνίδα της καριέρας του Jean Renoir που αναγνωρίζεται ως ένα από τα πιο σημαντικά ευρωπαϊκά φιλμ όλων των εποχών, περιλαμβάνει εκτός όλων των άλλων ένα κορυφαίο όνομα στα credits: Coco Chanel!

Τα κοστούμια της ταινίας φέρουν την υπογραφή της –η ίδια σχεδίασε και τα κοστούμια για το «Το ανθρώπινο κτήνος» (La bête humaine, 1938). Εδώ πρωταγωνιστεί μια παρέα μεγαλοαστών γι’ αυτό και τα ρούχα που σχεδίασε η Chanel είναι χαρακτηριστικά της τάξης τους, ενώ ταυτόχρονα είναι αντιπροσωπευτικά του κλασικού της ύφους.

Ζήσε το όνειρό σου

Μετά από όλα αυτά ονειρεύομαι ένα σύγχρονο σικ χολιγουντιανό look για τις νύχτες μου στην πόλη! Ένα φόρεμα σαν κι αυτό…

Φόρεμα από κιπούρ δαντέλα, 169,00 ευρώ

 

… με αυτό το παπούτσι:

GIUSEPPE ZANOTTI,  Πέδιλα,  620,00 ευρώ

 

…και αυτό το δαχτυλίδι

Δαχτυλίδι Paolo Petrone, 140,00 ευρώ

…και αυτό το όσο ιδιαίτερο άρωμα!

YVES SAINT LAURENT, Supreme Bouquet EDP, 186,51 ευρώ 

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close